MÜSNED-İ HANBEL

BABLAR    KONULAR    NUMARALAR

ABDEST

<< 292 >>

27- Meshin Süresi

 

1- Hz. Ali (r.a.)

 

- - (-)

1931 (1)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye mesh'i sorunca, bana: "Ali'ye sor. O bu konuyu benden iyi bilir. Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye sorduğumda ise Ali dedi ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Misafir için meshin müddeti üç gün üç geceı mukim için ise bir gün bir gecedir'' buyurdu.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim (1/91) rivayet etti.

 

 

 

1933 (3)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye meshi sorunca, bana: "Ali'ye sor" dedi. Hz. Ali'ye sorduğumda ise: "Misafir için meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir" cevabını verdi.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1934 (4)- Şureyh b. Hani der ki: "Hz. Ali mestlerime meshetmemi emretti."

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1935 (5)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye meshi sorunca, bana: "Ali'ye git. O bu konuyu benden iyi bilir" dedi. Hz. Ali'ye gidip mestlere meshi sorduğumda ise Hz. Ali şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), (mukim için) bir gün bir gece meshetmemizi, misafir için ise üç gün üç gece meshetmesini emretti.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim (276), Nesai (1/84) ve İbn Huzeyme (1/94) rivayet ettiler.

 

 

 

1936 (6)- Mikdam b. Şureyh, babasından bildiriyor: Hz. Aişe'ye: "Bana Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ashabından, meshi sorabileceğim bir kişiyi söyle" deyince: "Ali'ye gidip sor, O devamlı Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanında dururdu" dedi. Hz. Ali'ye gidip sorduğumda: "Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) seferdeyken mestlerimize meshetmemizi emretti" cevabını verdi.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1937 (7)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye meshi sorunca, bana: "Ali'ye sor, çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye sorduğumda ise Ali: "Misafir için meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir" cevabını verdi. Yahya der ki: Şu'be önceleri bu hadisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e dayandırırdı. Sonra ise Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e dayandırmayı bıraktı.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: İbn Hibban (1331) rivayet etti.

 

Mahir: Şu'be hadis rivayetinde en önemli alimlerdendir. Bu hadis'i önceleri merfu' olarak rivayet etmiş iken sonraları bundan vazgeçmiş. Muhtemelen titizliğinin verdiği endişedendir. -Doğruyu Allahu Alimun Habir bilir-

 

 

 

1938 (8)- Şureyh b. Hani'nin bildirdiğine göre kendisi, Hz. Aişe'ye mestlere meshetmeyi sorunca, Hz. Aişe: "Bu konuyu Hz. Ali'ye sor! Çünkü o, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber savaşa çıkardı" karşılığını verdi. Şureyh, aynı soruyu Hz. Ali'ye sorunca ise Ali:

"Misafir için meshin müddeti üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir" cevabını verdi.

 

Muhammed (b. Cafer)'e: "Şu'be bu hadisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e dayandırır mıydı?" diye sorulunca: "Hadisin merfu' olduğu görüşündeydi, ama (yine de) Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'e dayandırmaktan çekinirdi" cevabını verdi.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1939 (9)- Hz. Ali: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) mesh'in müddetini seferi olanlar için üç gün üç gece, mukim olanlar için ise bir gün bir gece olarak belirledi" dedi.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1940 (10)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye gidip meshi sorunca, bana: "İbn Ebi Talib'e gidip sor! Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye gidip sorduğumda ise Ali şöyle cevap verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) mesh'in müddetini seferi olanlar için üç gün üç gece, mukim olanlar için ise bir gün bir gece olarak belirledi."

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1941 (11)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye mestlere meshi sorunca, bana: "Ali'ye sor. O bu konuda benden daha bilgilidir. Çünkü Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber yolculuğa çıkardı" dedi. Hz. Ali'ye sorduğumda ise Ali şu karşılığı verdi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

 

"Misafir için meshin müddeıi üç gün üç gece, mukim için ise bir gün bir gecedir'' buyurdu.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Müslim (1/91) rivayet etti.

 

 

 

1942 (12)- Şureyh b. Hani der ki: Hz. Aişe'ye mestlere meshi sorunca, bana: "Ali'ye gidip sor" dedi. Hz. Ali'ye gidip sorduğumda ise Ali şöyle dedi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), sefere çıktığımızda mestlerimize meshetmemizi emrederdi" cevabını verdi. Esved hadisinde -

der ki: Şerik bazen bunu: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber seferdeyken mestlerimize meshederdik" şeklinde rivayet etmiştir.

 

[-Hasendir-]

 

Diğer tahric: Müslim 1/232 (276), Nesai 1/84 (129), İbn Mace 1/183 (552), Darimi 1/195 (714), İbn Huzeyme 1/97 (194) ve Humeydi 1/25 (46) rivayet ettiler.

 

 

 

2- Safvan b. Assal

 

- - (-)

1943 (1)- Zir b. Hubeyş der ki: Safvan b. Assal el-Muradi'ye gidip mestlere meshetmeyi sorunca, şöyle cevap verdi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraberken cünüplük durumu hariç, büyük abdest küçük abdest bozma ve uyku sebebiyle üç gün boyunca (abdest alıp ayakları yıkamak için) mestlerimizi çıkarmamamızı emrederdi. Bir gün sesi gür bir bedevi gelip: "Ey Muhammed! Bir topluluğu seven, ama onlarla birlikte olma imkanı olmayan kişinin durumu ne olacak?" siye sorunca, Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kişi sevdiğiyle beraberdir'' buyurdu.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Nesai (1/83) ve İbn Huzeyme (196) rivayet ettiler.

 

 

 

1944 (2)- Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal el-Muradi'nin yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "İlim için geldim" dedim. Safvan: "ResulullahIm (Sallallahu aleyhi ve Sellem):

 

«Meleklerı ilim öğrenmek için evinden çıkan kişiden razı olup ona kanat gererler» buyurduğunu işittim" dedi. Ona: "Sana mest üzerine mesh konusunu sormaya geldim" dediğinde, Safvan şu karşılığı verdi: "Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in çıkardığı ordunun içinde ben de vardım. Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem) abdestli iken giydikten sonra cenabet durumu hariç yolculukta üç gün üç gece, mukim iken ise bir gün bir gece boyunca mestlerimizi çıkarmamamızı söylemişti. Yine Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in: «Batı tarafında tövbe için açılmış, genişliği yetmiş yıllık yolculuk mesafesinde olan bir kapı vardır. Bu kapı da güneş o yönden (batıdan) doğmadıkça kapanmaz» buyurduğunu işittim."

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: İbn Huzeyme (193), İbn Hibban (85) ve İbn Mace (226, 4070) rivayet ettiler.

 

576 (2)'de geçti..

 

 

 

1945 (3)- Safvan b. Assal der ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) bizi bir askeri birlikle gönderdi ve şöyle buyurdu: "Allah'ın adıyla Allah yolunda, Allah düşmanlarıyla savaşmaya gidiniz. Hıyanet etmeyiniz ve bebekleri öldürmeyiniz. Seferi olan, abdestli olarak giydiği takdirde mestinin üzerine üç gün üç geceı mukim ise bir gün bir gece mesheder.''

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Ebu Davud, cihad 3/37 (2613), İbn Mace, cihad 2/953 (2857) ve Taberani 8/84 (7397) rivayet ettiler.

 

13205 (1)'de tekrar.

 

 

 

1946 (4)- Zir b. Hubeyş bildiriyor: Safvan b. Assal el-Muradi'nin yanına gittiğimde bana: "Neden geldin?" diye sordu. Ona: "İlim edinmek için geldim" karşılığını verdiğimde: "Melekler, ilim peşinde olandan razı olup bundan dolayı ona kanat gererler" dedi. Ben: "Büyük veya küçük abdest bozduktan sonra mestler üzerine meshetmek beni rahatsız ediyor. Sen, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in ashabındansın. Bu sebeple, bu konuda bir şey duyup duymadığını sormak istedim" deyince, Safvan: "Evet. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), bize seferdeyken veya misafirken, cünüplük durumu hariç, büyük abdest küçük abdest bozma ve uyku sebebiyle üç gün boyunca (abdest alıp ayakları yıkamak için) mestlerimizi çıkarmamamızı emrederdi" karşılığını verdi. Ben: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in sevgi hakkında bir şey söylediğini duydun mu?" diye sorunca, Safvan şöyle cevap verdi:

"Evet. Bir yolculukta Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraberken bir bedevi gelip yüksek sesle: "Ey Muhammed!" diye seslendi. Biz: "Yazık sana! Sesini kıs! Böyle yapman (Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e sesini yükseltmen) yasaklanmıştır" deyince, bedevi: "Vallahi, sesimi kısmam" dedi. Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bedevinin sesine benzer bir sesle: "Evet, buradayım'' deyince, adam:

 

"Bir topluluğu seven, ama onlarla birlikte olma imkanı olmayan kişinin durumu ne olacak?" diye sorunca, Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem): ''O kişi sevdiğiyle beraberdir'' buyurdu.

Safvan b. Assal sözüne devam ederek şunları söyledi:

 

"Batı tarafında, genişliği yetmiş -veya kırk- yıllık yolculuk mesafesinde olan bir kapı vardır Allah gökleri ve yeri yarattığı zaman, o kapıyı da tövbe için açık olarak yaratmıştır. güneş batıdan doğuncaya (kıyamete) kadar o kapı kapanmayacaktır."

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Tirmizi (3535), İbn Huzeyme (17), Nesai (l/98) ve İbn Hibban (1321) rivayet ettiler.

 

26037 (1)'de tekrar edecektir.

 

 

 

1947 (5)- Safvan b. Assal el-Muradi der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bizi bir askeri birlikle gönderdi ve şöyle buyurdu: ''Allah'ın adıyla Allah yolundaı Allah düşmanlarıyla savaşmaya gidiniz. Hıyanet etmeyiniz ve bebekleri öldürmeyiniz. Seferi olan, mestlerinin üzerine üç gün üç gece, mukim ise bir gün bir gece mesheder. ''Affan ise hadisi: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) beni gönderdi ... " şeklinde rivayet etmiştir.

 

[-Hasendir-]

 

Müsned'i tertip eden der ki: Bu hadis başka kanallarla da rivayet edilmiştir ve daha önce "ilim tahsil etmek için yolculuk etmek" konusunda geçmiştir.

 

Diğer tahric: Tahavı (1/82) rivayet etti.

 

13206 (2)'de tekrar

 

 

 

3- Huzeyme b. Sabit

 

- - (-)

1948 (1)- Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyururdu: ''Misafir Üç geceı mukim ise bir gece mestlerinin üzerine mesheder.''

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1949 (2)- Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), mestlere meslıetme konusunda: ''Mukim için bir gün bir geceı misafir için ise üç gün üç gecedir'' buyurdu.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Ebu Davud (157) rivayet etti.

 

 

 

1950 (3)- Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem), misafir için mestlere meslıetme müddetinin üç gün -Şu'be "üç gün üç gece" demiştir- olduğunu söylemiştir.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: İbn Mace (554) rivayet etti.

 

 

 

1952 (4)- Huzeyme b. Sabit der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e mestlerin üzerine meshetmeyi sorduğumuzda, misafirin üç gün üç gece, mukim'in ise bir gün bir gece meshetmesine izin verdi.

 

Abdullah der ki: Babam (İmam Ahmed) şöyle dedi: Süfyan'ın iki defa: "Mukim, bir şeyi ararken ikamet ettiği yerden uzaklaşırsa, Mesh müddeti de art(ıp üç güne çık)ar" dedi.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: Humeydi (434) ve Ebu Avane (725) rivayet ettiler.

 

 

 

1953 (5)- Huzeyme b. Sabit der ki: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e misafirin mesih müddetini üç gün, mukimin ise bir gün bir gece olarak belirledi."

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1954 (6)- Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) mestlerin üzerine meshetme konusunda: ''Misafir uç gün üç geceı mukim ise bir gün bir gece mesheder'' buyurdu .

 

 

 

1955 (7)- Başka bir kanalla bu hadisin aynısını rivayet edilmiştir.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1956 (8)- Başka bir kanalla bu hadisin aynısını rivayet edilmiştir.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1957 (9)- Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) misafirin mesih müddetini üç gün, mukimin ise bir gün bir gece olarak belirlemiştir. (Süfyan) der ki: "ValIahi, bir şeyi ararken ikamet ettiği yerden uzaklaşan kişi, mesih müddetini beş gün yapar." Ebu Nuaym ise: "Mukimin mesih nıüddeti bir gündür" demiştir.

 

[-Sahihtir-]

 

Diğer tahric: İbn Mace (553) ve İbn Hibban (1329) rivayet ettiler.

 

 

 

1959 (10)- Huzeyme b. Sabit'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''ınisafirin mesih müddeti üç gün üç gece, mukimin ise bir gün bir gecedir'' buyurdu.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

1960 (11)- Huzeyme b. Sabit der ki: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem) misafirin mesih müddetini üç gün, mukimin ise bir gün bir gece olarak belirledi. Vallahi, bir şeyi ararken ikamet ettiği yerden uzaklaşan kişi mesih müddetini beş gün yapar.

 

[-Sahihtir-]

 

 

 

4- Avf b. Malik

 

- - (-)

1961- Avf b. Malik'in bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) Tebuk gazvesinde misafirin üç gün üç gece, mukimin ise bir gün bir gece mestlerine meshetmesini emretti.

 

[-Hasendir-]

 

Diğer tahric: İbn Ebi Şeybe (1/175) ve Tahavi (1/82) rivayet ettiler.

 

 

 

5- Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in Hanımı Meymune (r.anha)

 

- - (-)

1962- Ata b. Yesar bildiriyor: Resulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in hanımı Meymune'ye, mestler üzerine mesh konusunu sorduğumda şöyle dedi:

 

"Ben de Allah Resulü (sallallahu aleyhi ve sellem)'e: "Ya Resulallah! Kişi her zaman mestlerini çıkarmadan üzerlerine meshedebilir mi?" diye sorduğumda: ''Evet'' cevabını verdi."

 

Bu Hadis Zayıftır.

 

Diğer tahric: Direkutnı (1/99) rivayet etti.